vrijdag 1 januari 2010

PETER BOSKAMP NIEUWSBRIEF DUIF JANUARI 2010

Nieuwsbrief duif januari 2010

Julianalaan 7a, 6191 AL Beek, Tel: 0031-46-4371885 Boskamp@pigeonvetcenter.com

Mede namens het hele team van Diergeneeskundig Centrum Beek wil ik u een voorspoedig, gelukkig en bovenal gezond 2010 toewensen.

Natuurlijke aanpak 1

Was het niet net gisteren toen we het nieuwe millennium inluidden? En nu

hebben we het eerste decennium van de nieuwe eeuw er al weer opzitten. De tijd vliegt.

Wat betreft de duivensport kunnen we stellen dat deze het afgelopen decennium een flinke wijziging heeft ondergaan. Niet alleen is het aantal liefhebbers dramatisch gedaald, mede veroorzaakt door de vergrijzing, maar ook is de duivensport duidelijk geprofessionaliseerd.

Waar vroeger wedstrijden soms urenlang, wat zeg ik, soms immers nog veel langer, openstonden, is het nu allemaal vaak al voorbij voordat je er erg in hebt.

Er mag niets meer mankeren aan de duiven anders maak je al helemaal geen kansen meer op een goede plaatsing.

En de wens om erbij te horen maakt dat er veel liefhebbers zijn die op zoek zijn gegaan naar het “magische middel”. Een middel waardoor ook geweldige uitslagen gemaakt kunnen worden. En laten we er geen doekjes om draaien, er zijn natuurlijk(e) producten die er toe kunnen bijdragen dat duiven beter vliegen. En dan heb ik het niet over doping.

Maar zoeken blijven naar die “wondermiddelen” en daarbij de basis en alles wat daarbij hoort vergeten, alleen maar om snel te willen scoren, is en blijft een verkeerde zienswijze en aanpak. Het is als scoren op de korte termijn en de duivensport om zeep helpen op de lange termijn.

“En al die topspelers dan? Hebben die dan geen wondermiddelen? Dat moet toch zo zijn, dat kan toch niet anders?”

Hoe vaak hoor ik die opmerkingen niet. Het lijkt alsof die zienswijze niet is uit te roeien.

Die topspelers zijn boven alles goede duivenliefhebbers en ze hebben goede duiven.

Om succes te hebben in de duivensport moet men boven alles zelf een goede liefhebber zijn. Iemand met inzicht en een lange termijnvisie.

Daarnaast heeft men goede duiven nodig. Van ezels kun je immers geen renpaarden maken.

Een goede liefhebbers blijft doorgaans kort bij de basis en heeft oog voor een goed “hokmanagement”.

Een goed liefhebber zal zeker geen overmatig gebruik van medicijnen maken.

Als U tot hier hebt gelezen zult U denken: “ ja ja dat weet toch iedereen”. Dat mag dan wel zo zijn, maar handelt U er zelf ook naar?

Bent U een liefhebber die controleert of de verluchting op het hok goed is. Die niet te pas en te onpas dingen op het hok verandert, omdat die en die dat zegt of omdat het daar en daar geschreven staat? Controleert U de verluchting voordat U begint te veranderen aan het hok of het wel nodig is.

Verluchting op een hok is uiterst belangrijk en iets waar niet te lichtvaardig over gedacht moet worden. Te veel en te vaak zie ik duiven met luchtwegproblemen die weliswaar goed of minder goed reageren op medicijnen, maar die veel te snel hervallen in hun problemen, omdat de oorzaak niet wordt aangepakt. Dweilen met de kraan open dus. En maar blijven zoeken naar het wondermiddel uit het potje terwijl de oplossing geheel ergens anders gezocht moet worden.

Goed, we gaan er van uit dat de verluchting op het hok goed is. Bent U ook een liefhebber die zijn duiven observeert. Die iedere dag de tijd neemt om te zien of er duiven tussen zitten die zich anders gedragen dan de anderen. Kijkt U bij de jonge duiven naar krabben aan de kopjes, de kwaliteit van de veren en de conditie enzovoort? En als U er duiven tussen ziet zitten die niet voldoen. Neemt U dan ook maatregelen. Verwijdert U ze van het hok. Want de toppers waar iedereen zich zo blind op meent te moeten staren die doen dat namelijk wel. Die selecteren en selecteren. En als ze geselecteerd hebben selecteren ze nog een keer bij wijze van spreken.

Met een goede selectie is op termijn sowieso al veel meer winst te behalen dan met het steeds weer opnieuw grijpen naar de medicijnpot.

Als U bovenstaande doet dan zult U waarschijnlijk geen “krabber” zijn die achteraan of net na de lijst zit te spelen.

In het begin van dit artikel schreef ik dat de uitslagen kort op elkaar liggen en dat de duiven niets mogen mankeren om er nog bij te kunnen zitten.

Dat is ook zo. En als U bovenstaande management goed doet dan nog is dat geen garantie dat U aan de kop zit.

Daarvoor is het ook nodig dat U let op de gezondheid van de dieren. En wel met regelmaat. Regelmaat bij het laten controleren op de huis-, tuin- en keuken ziektes als het Geel, coccidiose en wormen. Controleren is daarbij beter dan blind kuren. (nu hoor ik het al weer rondzingen in mijn oren; ik doel op de liefhebbers die nu roepen dat ze dat allemaal zelf wel weten en dat ze daar geen controles voor nodig hebben. Helaas is onder deze groep een groot gedeelte die volgens de oude normen kuurt, met middelen die achterhaald zijn en dan nog eens veel te kort waardoor de resistentieproblematiek alleen maar aangewakkerd wordt).

Maar niet alleen de controles op deze (simpele) ziektes is belangrijk. Ook de regelmaat van voeren is belangrijk. Hou liever minder duiven die U goed voert met kwaliteitsvoer dan meer duiven waarbij bezuinigd wordt op goede voeding.

Zo is omega 3 olie is in de voeding van een duif ook belangrijk. Zeker tijdens de kweekperiode en de uitgroei van de jonge duiven.

Als U bij lezing tot dit punt nog niet bent afgehaakt met de gedachte dat U dat eigenlijk ook zou moeten doen, maar om wat voor reden dan ook nalaat, dan hoort U zeer zeker niet bij de krabbers achteraan.

Dan hoor ik sommige denken: “Ik doe dat wel allemaal, maar ik moet inkorven bij liefhebbers die dat allemaal nalaten. Daar zit ik toch maar mooi mee”

Helaas is dit inderdaad vaak het geval. Men denkt er zelf alles aan te doen, maar zit met een hoge infectiedruk in de korven, doordat anderen het niet zo nauw menen te moeten nemen.

Om dat probleem voor te blijven wordt van oudsher (de laatste 35 jaar) meer en meer vertrouwd op de medicijnen uit de potjes.

Ik kan me nog steeds de lezing over een meer natuurlijkere aanpak voor de geest halen die ik ooit hield. Na afloop kwam een liefhebber naar me toe met de woorden: “Hey Bos…, leuk verhaal. Maar dat is goed voor die lullo’s hier. Doe mij volgend jaar gewoon maar weer de poeder x, dan speel ik alles hier weer kapot. Kom dan gaan we samen een glas bier drinken…….”.

Je zou hier moedeloos van kunnen worden. Want er zijn genoeg liefhebbers die dit niet zeggen, maar wel denken. Gelukkig zie ik een toename van het aantal liefhebbers dat ook begint in te zien dat we terug moeten gaan naar de basis.

Dus ook zorgen voor een goede basisweerstand. Dat het juist door die goede basisweerstand mogelijk is om ziekten voor te blijven. En dat het dan, als er desondanks een ziekte uitbreekt, veel makkelijker is om de ziekte te overwinnen met mildere medicijnen waarbij sneller de vorm herkregen wordt.

Laat me hier duidelijk zijn. Ik ben helemaal niet tegen het gebruik van medicijnen in de duivensport. Ik ben geen Don Quichotte . Waar ik wel tegen ben is het te pas en te onpas inzetten van medicijnen in die gevallen waarbij de basisweerstand helemaal over het hoofd wordt gezien.

De ontwikkelingen zijn echter niet allemaal negatief. Er komen meer producten op de markt met probiotica, tussen het kaf worden ook goede omega 3 oliën aangeboden. Zo komen er ook meer producten die de weerstand helpen verhogen.

Zelf werken we al ruim 25 jaar met producten die de weerstand helpen ondersteunen. De rode draad daarin is en blijft de Bony-SGR.

Ik ben van mening dat de duiven er wel bij varen als ze Bony SGR, Basiskern, BMT, kweekolie,probiotica en Bony-mineral krijgen.

Deze combinatie van natuurlijke middelen helpen de dieren hun eigen afweer op een optimaal peil te houden, waardoor ze meer natuurlijke mogelijkheden hebben om ziekten de baas te blijven.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ook andere firma’s dragen hieraan hun steentje bij. Ik wil hier echter geen namen noemen om te voorkomen dat ik (ten onrechte) iemand zou vergeten. Waar het mij alleen om gaat is dat liefhebbers er voor zorgen dat hun duiven een goede basisweerstand hebben waardoor de gevoeligheid voor ziekten afneemt en minder medicatie nodig is.

Voor de vaste lezers van de nieuwsbrief zal dit gesneden koek zijn. Ik heb mijn visie hierover al vaker neergeschreven. Maar de afgelopen maanden werd ik (door nieuwe abonnees) zo vaak geconfronteerd met de vraag hoe te starten met een natuurlijke aanpak dat ik besloot er toch weer aandacht aan te besteden.

Maar voor dat ik in de volgende nieuwsbrief de natuurlijke aanpak van luchtwegproblemen en darmproblemen nader wil bespreken hoop ik hier duidelijk te hebben gemaakt dat een meer natuurlijke aanpak niet betekent alle medicijnen in de vuilnisbak te smijten en te vertrouwen op kruidendranken enzovoort. Neen, natuurlijke aanpak houdt in teruggaan naar de basis en zorg dragen dat er preventief gehandeld wordt. Zodanig dat er minder kans is op ziekte-uitbraak. Daarbij kunnen kruidendranken en andere natuurlijke middelen een gedegen ondersteuning vormen. De praktijk leert overduidelijk dat trouwe gebruikers van goede natuurlijke producten, gecombineerd met een goed hokmanagement, op termijn minder en minder medicijnen nodig hebben.

Een mooi voorbeeld is en blijft in Duitsland Berndt Kohagen die in 2006 Nationaal kampioen van Duitsland werd met een minimum aan medicatie.

Maar er zullen desondanks zeker omstandigheden blijven waarbij het noodzakelijk is om een medicijn in te zetten.

Maar alles met mate en met gebruik van gezond verstand.

Succes

Peter Boskamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten