zondag 28 februari 2010

'HOUTDUIFJACHT IS MASSAMOORD'


‘Houtduifjacht is massamoord'
Jager Roger Locy kwaad op collega's die ‘schadelijke' vogels schieten

Op vraag van de Boerenbond schieten 3.500 jagers dit weekend massaal houtduiven af, omdat die te veel schade toebrengen aan de gewassen. Niet alle jagers zijn daar tevreden mee. ‘Dit is pure massamoord en slecht voor ons imago', zegt jager Roger Locy. Paul Demeyer

Bloemkool, granen, witloof. Houtduiven lusten die veldgewassen wel. Tot ergernis en soms zwaar financieel verlies van de landbouwers. Daarom doet de Boerenbond al drie jaar een beroep op de jagers van de Hubertusvereniging om in het laatste weekeinde van februari houtduiven af te schieten.

‘Doordat de Boerenbond onze afdelingswerking steeds beter kent, bereikt de oproep steeds meer jagers', zegt Jef Schryvers van de Hubertusvereniging. ‘Zo geven zaterdag en zondag bijna 3.500 van onze 12.000 leden er gehoor aan. Zij schieten meer dan 25.000 houtduiven.'

Gezond verstand

Hoe meer houtduifjagers opdagen, hoe groter de afkeer van de internationaal gereputeerde jager Roger Locy voor het initiatief. ‘Ik vind het ronduit schandalig voor het imago van de jacht dat ze met zovelen bereid zijn die houtduiven uit de lucht te schieten. Ik kan het niet anders noemen dan een massaslachting. Een overkill. Jagen mág, dat is zeker, maar doe het tenminste met gezond verstand. Doe het verantwoord.'

Locy telt mee als het over jagen gaat. De aankleding van de muren in zijn huis in de Ardennen bewijst het: een giraffekop, een berenhoofd, muntjaks, wrattenzwijnen en voorts alles wat vier poten heeft en een gewei. Momenteel leidt Locy 2origin, een natuurbelevingsproject in de Ardennen.

Duiven geen probleem

‘Ik ben de promotor van de jacht met de verrekijker: jagen met respect voor de natuur. Wat dit weekeinde gebeurt, is daarvan een absolute aanfluiting. Voor zo'n massaal, collectief vertoon van jagers met geweren heb ik geen ander woord dan slachtpartij. Al vindt de Hubertusvereniging zo'n actie allicht goed voor haar imago.'

Roger Locy is van oordeel dat de jachtvereniging zich een beetje ondoordacht voor de kar van de Boerenbond laat spannen. ‘Ik geloof niet dat die houtduiven zo'n groot probleem zijn. Ik was een tijdlang voorzitter van een lokale Hubertusafdeling in de regio Bellem/Aalter. Ik kan alleen maar zeggen: in die periode hoorden wij geen enkele landbouwer klagen over houtduiven die hun velden leeg vreten.'

‘Voor mij zit deze actie in de sfeer van: alles is een probleem, zelfs de houtduiven. Alvorens je massaal duiven vernietigt, moet je mij eerst eens zeggen hoeveel duiven er eigenlijk leven in een bepaald gebied en hoe je dat dan wel telt? Nu moet het volstaan met een uitspraak van de Boerenbond dat er te veel houtduiven zijn. Voor mij is dat praat voor de vaak.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten