maandag 12 april 2010

DUIVENMELKER VAN DE KUILEN KRIJGT GOUDEN SPELD

Door: Sjoerd Jansen | maandag 12 april 2010 12:11
BARNEVELD / VOORTHUIZEN - Voorthuizenaar Bart van de Kuilen (76) kreeg vrijdag door voorzitter Henk Morren een gouden speldje opgespeld ter gelegenheid van zijn 40-jarig lidmaatschap van de Barneveldse postduivenvereniging De Snelpost. Hij mocht bovendien als eerste zijn duiven inkorven voor de eerste vlucht van het nieuwe wedstrijdseizoen. Van de Kuilen: ,,Duivenmelken is een machtige hobby."

,,Ik had dit niet verwacht," zegt Van de Kuilen, over wie voorzitter Henk Morren bij het opspelden van een gouden speld sprak als een gedreven liefhebber en iemand met een winnaarmentaliteit. Naast het ontvangen van de gouden speld, mocht hij als eerste zijn duiven inkorven. Hij overhandigde zijn duiven daarbij één voor één aan Morren, die de vogels met hun chips incheckte voor eerste vlucht van het nieuwe wedstrijdseizoen. Ondanks dat Van de Kuilen al 40 jaar duivenmelker is, is hij nog steeds fanatiek. ,,Maar mijn vrouw moet niets van duiven hebben," lacht Van de Kuilen. ,,Maar ze vindt het wel goed wat ik doe hoor."

,,Als je wilt winnen, gaat er enorm veel tijd zitten in de sport," vervolgt hij. ,,Ik ben al 18 jaar niet meer op vakantie geweest. Natuurlijk kun je anderen wel op je duiven laten passen, maar ik zorg liever zelf voor ze." Dat hij zijn duiven niet zomaar aan iemand anders toevertrouwt, is onderdeel van zijn sport. ,,Duivenmelken is vakwerk. Je moet gewoon gruwelijk goed met duiven om kunnen gaan. Net als een boer met koeien, ken ik al mijn duiven. Wijs er een aan en ik kan je vertellen welke het is."

Dat Van de Kuilen al veertig jaar de duivensport beoefent is niet iets wat vanzelfsprekend is. Hij ontving op 6-jarige leeftijd zijn eerste duif van een oom uit Voorthuizen. ,,Dat was een sierduif, maar die vloog weer terug naar mijn oom. En ik kreeg hem niet meer terug." Gelukkig kreeg hij een nieuwe duif van zijn buurman. Waarmee hij op jonge leeftijd al succesvol was in de duivensport. ,,Vroeger lagen er wat prijzen naast elkaar en daar mocht je er een van uitkiezen. Mijn eerste prijs was een lepelrek, die koos ik voor mijn moeder."
(Het complete artikel is te lezen in de Barneveldse Krant van maandag 12 april 2010)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten