dinsdag 13 april 2010

ZESTIG DUIVEN KOMEN OM BIJ BRAND IN WERKPLAATS

WIEKEVORST - De duiventil in de werkplaats van Louis Thijs is gisteren in vlammen opgegaan. Zestig duiven kwamen om in de brand, die ontstond door smeulende roofing.

Louis Thijs stelde gisterochtend aan de Witte Gracht vast dat het dak van zijn werkplaats onder een duiventil lekte. Hij sneed een plak roofing en brandde die op het plat dak.

'Ik doe dat altijd zelf', zegt Louis, die in mei 75 wordt. 'Ik weet hoe het moet. De roofing was nog aan het smeulen en voor ik met mijn broer even later naar de bank vertrok, doofde ik het goedje nog met water. Ik voelde goed overal met mijn blote hand en ik vond geen warm plaatsje meer. Terug van de bank schoven we onze benen onder de tafel en aten ons middagmaal. Zoals op de andere dagen ging ik in de veranda zitten om een pintje te drinken. Ineens zei mijn broer nogal luid: Louis, wat hoor ik? We snelden naar buiten en het houten front van de duiventil stond in brand.'

Smeulen

De plak roofing moet dan toch zijn blijven smeulen. Louis dacht er geen seconde bij na en dook de werkplaats in, de trap op naar de duiventil.

'Daar zaten zestig jonge speelduiven', zegt hij. 'Ik trachtte ze van de vlammen weg te jagen naar de andere uithoek van de til, maar ze vlogen gestresst allemaal op een hoop. Toen is mijn vrouw mij naar buiten komen halen, anders was de duiventil misschien ook mijn graf geworden.'

Prijzen

'Ik was pas drie weken weer met de duiven aan 't spelen', zegt Louis, die elf jaar voorzitter was van de lokale duivenclub en jaren na elkaar clubkampioen. 'In het anderhalf jaar dat ik actief was, had ik alleen nog gekweekt. Vorige week haalde ik zes prijzen, waaronder de tweede. Gisteren (eergisteren, nvdr) had ik 24jaarlingen ingeschreven, waarvan 22 die nog nooit uitgevlogen waren, en ik won elf prijzen.'

'Het werk van een jaar is om zeep', zucht hij. 'In mijn andere hokken heb ik alles samen nog een negentigtal duiven, allemaal jonger en ouder. Ik moet alles opnieuw beginnen. Ik ben daarnet zelfs ijlings voeder moeten gaan halen. Ik had ruim 400kilogram vogelzaad in de werkplaats. Door de brand en het bluswater allemaal om weg te gooien. De materiƫle schade zal de verzekering mij wel vergoeden, daar maak ik mij geen zorgen over. Maar eigenlijk ben je wel gehecht aan je beestjes en dat kan natuurlijk niemand vervangen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten