zondag 18 april 2010

POL (98) IS AL 90 JAAR DUIVENMELKER

WESTERLO - Het is niet iedereen gegeven: al welgeteld negentig jaar beoefent Pol Biesemans (98) uit Heultje zijn hobby, duivenmelken. 'Ik heb nog vijf duiven. Als ik ze kan strelen, ben ik gelukkig.' IvoMeulemans

Acht jaar was Pol Biesemans uit het Antwerpse Heultje toen hij zijn eerste duiven had. 'Ik woonde bij mijn ouders op de boerderij in Tongerlo. Mijn vader was geen duivenmelker, maar plots kwamen drie beestjes aangevlogen', zegt Pol. 'Ik pakte ze vast en was verkocht. In het kippenhok maakte ik een apart hokje.'

Op zijn veertiende betwistte Pol zijn eerste wedstrijd. 'Samen met mijn broer Fons, die nu 95 jaar is, had ik een ronde houten plank gezaagd. Daaraan hadden we een doek vastgemaakt en bovenaan dichtgeknoopt. Die uitvinding deed dienst voor het transport van de duiven.'

Elke dag fietsen

Pol heeft 39 jaar als arbeider gewerkt bij Agfa Gevaert in Heultje. In 2005 leverde hij zijn lidkaart in bij club De Snelle Vlucht in Hulshout. 'De trip van vier kilometer met de fiets was er te veel aan. Ik heb niet de macht van Tom Boonen in mijn benen', lacht Pol. 'Tot vorige zomer maakte ik nog dagelijks uitstapjes op de fiets. Enkele maanden geleden beslisten mijn twee dochters en drie zonen dat mijn tweewieler op stal moest blijven.'

Hoeveel prijzen Pol in zijn carrière heeft gewonnen, heeft hij nooit bijgehouden. 'Maar het zijn er veel. Ze noemden mij de schrik van de duivenmelkers. Als ik het clublokaal binnenstapte, wilde iedereen weten wanneer mijn duiven waren geland', zegt hij. 'Ik heb winst gemaakt, maar rijk ben ik er niet van geworden.'

Borrel jenever

Momenteel heeft Pol nog vijf duiven. 'Drie keer per dag stap ik naar mijn beestjes. Ik kijk naar hun ogen, aai ze en spreid hun vleugels', zegt Pol. 'Wanneer ik mijn laatste duiven van de hand doe? Dat zal niet zijn voor Polleke is gestorven. Duiven verzorgen is de schoonste hobby die er is.'

Of Pol de oudste duivenmelker van ons land is, weet hij niet. 'Wat ik wel weet, is dat ik de oudste man van Westerlo ben', zegt hij. 'Over twee jaar word ik honderd. Ik ben stellig van plan die mijlpaal te halen.'

Zijn vrouw Irma overleed in 2005, zes dagen na haar 96ste verjaardag. Pol heeft zo zijn geheimpjes om oud te worden. 'Ik rook dagelijks nog vier sigaartjes. De dag sluit ik af met een borrel jenever.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten