woensdag 10 maart 2010

DUIVEN BEVUILEN BUURT SPOORWEGBRUG


Duiven bevuilen buurt spoorwegbrug
Schepen bestelde al vangnetten om vogels weg te krijgen

AALST - Voetgangers die onder de spoorwegbrug aan de Josse Ringoirkaai passeren, riskeren keer op keer om duivenpoep op hun hoofd te krijgen. 'We hebben er voorlopig geen oplossing voor', zegt schepen van Volksgezondheid Anne-Marie Verdoodt (Open VLD).

De spoorwegbrug boven de Josse Ringoirkaai kampt al jaren met hetzelfde probleem. Enkele tientallen duiven hebben zich in het gebinte genesteld en dat veroorzaakt irritatie bij de voetgangers die onder de brug heen moeten.

Sinds er vlakbij aan de nieuwe Sint-Annabrug gewerkt wordt, is het probleem echter veel erger geworden, weet Lieve Debruyn: 'Omdat de weg gebruikt wordt als werf, is er nu enkel nog een smalle doorgang over, die net onder de nestplaats van de duiven loopt. Op het trottoir liggen centimeters poep en je riskeert telkens om wat op je hoofd te krijgen. Het is haast onmogelijk om de duivenpoep te ontwijken. Ik erger me er dood aan dat dit kan in het stadscentrum', vertelt de Aalsterse, die zo'n drie keer per week onder de brug door moet.

Ook Eddy Pieters uit Lede is op zijn hoede. 'Ik zet mijn auto langs de kaai omdat het een van de weinige plekjes is in de stad waar je nog gratis kan parkeren. Ik hoef gelukkig niet elke dag onder deze brug door, want ik vind het hier toch heel smerig', zegt hij.

Lieve Debruyn ziet ook geregeld duivenkadavers op het trottoir liggen. 'Ik heb de stadsdiensten eens gebeld of hier niets aan gedaan kon worden en toen is de brandweer het wel proper komen spuiten. Maar intussen liggen er weer centimeters drek en de vogels zijn er nog altijd. Er zit dus niets anders voor me op dan met een paraplu boven me onder de brug door te gaan.'

Schepen Anne-Marie Verdoodt (Open VLD), die verantwoordelijk is voor Volksgezondheid, is bekend met het probleem. 'We hebben al een klacht binnengekregen over de aanwezigheid van de duiven en we zijn al een tijdje bezig om een oplossing te zoeken', legt ze uit.

'We hebben al vangnetten besteld om de beesten onder de brug weg te krijgen, maar de besteling laat nog op zich wachten en het is niet zeker of de duiven daarna weg zullen blijven. Een echte oplossing hebben we dus nog niet. Ik vind het wel een goed voorstel om de brandweer het trottoir nog eens proper te laten spuiten. Als de burgemeester ermee akkoord gaat, zal dat binnenkort gebeuren.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten