vrijdag 23 oktober 2009

DUIVEN GEVEILD VIA INTERNET

Duiven geveild via internet

Lucien Velghe zorgt voor primeur in de duivensport

ZINGEM - Lucien Velghe kraakt een harde noot. Zaterdag verkoopt hij, noodgedwongen, zijn duiven per opbod. Kandidaat-kopers kunnen wereldwijd bieden via internet

Lucien Velghe (77) is een naam in de duivenwereld. Met een beperkt aantal duiven slaagde hij er in om steeds weer kampioenen te kweken en om grote prijzen binnen te halen.

'Waarom ik dan toch stop?', zegt de vitaal ogende Lucien, 'Omdat mijn knieën kapot zijn. Ik was vele decennia metselaar en vloerder. Ik heb te veel moeite om mijn hokken te onderhouden. Omdat ik een perfectionist ben, wil ik mijn hobby niet laten verwateren. Wat ik opgebouwd heb met passie, kennis en zorg wil ik niet teloor zien gaan. Vandaar de radicale en moeilijke beslissing om mijn 78 duiven te verkopen'.

En ook al brengt die veiling wellicht een mooi bedrag op, toch loopt Lucien er dezer dagen een beetje triest bij: 'Het is een liefhebberij die ik zestig jaar geleden bij mijn vader geleerd heb en waarin ik veel tijd heb gestoken. Toen ik nog metselaar was, stond ik 's morgens een uur vroeger op om mijn duiven te verzorgen en na de dagtaak zat ik meteen weer in mijn hokken. Daar bovenop kwamen de wedstrijden en de wachttijden op mijn terugkerende duiven. Nu dreigt het zwarte gat, want ik heb geen andere bezigheid dan een beetje tuinieren. Ook mijn hokken doe ik weg. Of ik compleet kap met de duivensport? Zeker, het is gedaan. Misschien dat ik nog eens bij een collega-duivenmelker langs ga wanneer zijn duiven thuiskomen. De microbe in mij zal nog lang zitten wroeten'.

Organisator en veilingmeester Hans Verschueren heeft de onlineverkoop helemaal voorbereid en uitgetekend.

'Dit is dus een primeur in duivenland. Al tien dagen zijn de kopers aan het bieden via internet. Dit systeem bepaalt meteen de instelprijs van zaterdag. In zaal De Korenbloem stel ik een scherm op waar iedereen het verloop van de veiling kan volgen. Hoger bieden kan ter plaatse, maar ook weer via internet. Er is nu al interesse vanuit onze buurlanden, Portugal, enkele ex-oostbloklanden, Dubai en China. Deze internetverkoop is een fantastische primeur voor ons land dat de hoofdzetel heeft van de duivenfederatie met 58 landen. Later zal ik mijn systeem ook uitrusten met een rechtstreekse, veilige en snelle betaalprocedure. Of dit nu een belangrijke verkoop is? In aantal dieren, neen. In waarde van duiven, ja. Hoeveel opbrengst ik hoop te realiseren? Dat is een moeilijke voorspelling. Ik weet niet hoeveel concurrentie er zal zijn onder de kopers. Ik neem een grote marge: tussen de 30.000 en 150.000 euro'.

www.hansverschueren.be

(Bron: NIEUWSBLAD)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten