donderdag 29 oktober 2009

'SPELEN MET DUIVEN IS DURE HOBBY GEWORDEN'

'Spelen met duiven is dure hobby geworden'

Duiven en hun baasjes vinden elkaar in Temse

TEMSE - De duivenmarkt in Temse was weer een groot succes. Van overal kwamen duivenliefhebbers afgezakt naar jeugdcentrum DeNartist. 'Duivensport is als een marathon lopen.'

'Ik ben in de duivensport geboren', lacht Harald Burgelman. Samen met Justyna Mielnik, beiden uit Wanzele bij Lede, zakte hij speciaal voor de duivenmarkt af naar Temse. 'Mijn grootvader was een volbloed duivenmelker en ik ben ondertussen de derde generatie. Ik ben ooit zelfs gekroond tot jongste duivenmelker.'

Een initiatief als de dag van de duif vindt Harald prima. 'De duivensport kan wat promotie gebruiken, en die aandacht krijgen we hier vandaag', zegt hij. 'Maar persoonlijk vind ik de locatie hier te klein. Het cafetaria en het uitstallen van de duiven zou men moeten scheiden. Nu staat alles door elkaar, maar de duiven zouden meer gegroepeerd moeten staan.'

De Wanzelenaar vindt dat er de laatste jaren veel veranderd is in de duivensport. 'Vroeger speelde ik op Quiévrain, maar voor mij gaat het tegenwoordig allemaal veel te snel. Het is uitgegroeid tot een winspel. Daarom speel ik nu de zware fond. Dan heb ik nog een halve dag tijd om ter plaatse te zijn.'

Jan Van Grimbergen uit Schorisse, een dorpje tussen Oudenaarde en Ronse, is al bijna zijn hele leven duivenmelker. 'Ik kreeg de microbe te pakken via mijn vader en speel al met de duiven sinds 1985. Maar het is nog maar de eerste keer dat ik op deze duivenmarkt ben.'

Jan verkoopt vier duiven die dit jaar op Barcelona gevlogen hebben, maar voorlopig is het afwachten. Er is immers een overvloed aan prijsbeesten. En de vluchten vanuit Barcelona zijn weliswaar een klassieker in de duivensport, maar niet iedereen is daarin geïnteresseerd.

'Niet elke duif kan de zware vlucht vanuit Spanje aan. Het moet eigenlijk in de genen zitten', weet Van Grimbergen 'Men drijft het aantal kilometers van een vlucht geleidelijk op, en wanneer men merkt dat de duif bij aankomst van een lange vlucht nog fris is, kan het beest dat aan. Het is net als een marathon lopen: niet iedere loper kan 42 kilometer aan. Bij een duif is dat net hetzelfde.'

Albert De Schrijver uit Grembergen, bij Dendermonde, speelt al met de duiven sinds de jaren zeventig. 'Ik ging samen met mijn broers op zondag een kijkje nemen in het duivenlokaal, en op die manier ben ik er ook ingerold', vertelt Albert.

De man heeft geen echte kampioen in het hok, maar de uitslagen mogen toch gezien worden. 'Spelen met de duiven is een dure hobby geworden. En toch heb ik vandaag weer een aantal beesten gekocht. Want als je geen vreemd bloed inbrengt, kan je ook geen prijzen vliegen.'

(Bron: NIEUWSBLAD)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten