maandag 5 oktober 2009

DUIVENBOND REKRUTEERT NIEUWE LEDEN IN RUSTHUIS

Duivenbond rekruteert nieuwe leden in rusthuis
Bejaarden van Residentie Beauprez in Grimminge moeten duivensport redden

GRIMMINGE - Het aantal duivenmelkers gaat jaar na jaar achteruit. Maar één man wil de Vlaamse traditie redden. Pierre De Rijst (64 jaar), voorzitter van de Duivenbond, gaat leden ronselen en heeft een duiventil geplaatst in... een rusthuis.

'Ik weet het', zegt de pas gepensioneerde parketmedewerker uit Geraardsbergen. 'De bewoners van een rusthuis zijn niet de toekomst voor de duivensport. Maar er wonen mensen die nog heel goed te been zijn en iets om handen willen hebben. En ik mik ook op hun bezoekers. Wie weet, geraken zij ook geïnteresseerd.'

Het water staat de duivensport aan de lippen. 'In de jaren vijftig had de Duivenbond nog 250.000 leden, nu zijn dat er nog 30.000. Elk jaar sterven 2.500 duivenmelkers. De gemiddelde leeftijd is minstens 65 jaar. En er komen jaarlijks maar 750 nieuwe leden bij. We moesten iets doen en ik kreeg het idee om in het rusthuis in mijn buurt een duivenhok te bouwen. Wie weet verblijven er ex-duivenmelkers die de rest een beetje enthousiast maken. Als het aanslaat, ben ik van plan om meer rusthuizen aan te spreken.'

Op de jaarlijkse barbecue van Residentie Beauprez in de Geraardsbergse deelgemeente Grimminge komen de bewoners nieuwsgierig kijken. Twee mannen schieten enthousiast het duivenhok binnen. Mooie duiven, wordt er gemompeld. 'Ik ben altijd duivenmelker geweest', zegt Gerard Gaublomme (80). 'Voor het plezier. Ik had nooit meer dan veertig vogels.' Zijn ogen blinken terwijl hij geroutineerd maar teder een duif streelt. 'Ik zie het al helemaal zitten', zegt Gerard. 'Nu alleen nog wat meer volk, dat we samen een pintje kunnen drinken terwijl we op de duiven wachten.'

Daar draait het volgens de voorzitter van de Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond allemaal om: 'Het is een sociale sport. Ik doe ook niets liever dan rustig in mijn tuin te zitten wachten met vijf andere duivenmelkers, tot mijn duiven terugkomen. Een pint drinken, praten over de duiven.'

Bijvoorbeeld over de nieuwste trend in de duivensport. 'Normaal laat je een mannelijke duif voor het vertrek even naar zijn vrouwtje kijken. Dan gaat hij de korf in en wordt hij naar het buitenland gereden. Puur van de goesting keert hij terug. Nu gebeurt steeds meer het omgekeerde. De duivin wordt op reis gestuurd. Succes gegarandeerd, want die zijn veel heviger. (lacht) Ja, ook de duivensport is geëmancipeerd.'

En zoals het voor de duiven geldt, geldt het ook voor de duivenmelkers. 'De vrouwelijke duivenmelkers zijn de hevigste en de fanatiekste, ook al zijn ze in de minderheid.' Zelf is hij niet van het fanatieke soort, zegt Pierre. 'Ik heb 120 duiven, waarvan er 40 wedstrijden vliegen. Ik kies voor de lange afstanden, zoals Barcelona, waardoor het niet op een minuutje aankomt.'

Wapperende was aan de lijn, katten in de tuin, voetballende kinderen of een buurman die het gras afrijdt als de duiven moeten terugkomen. Het zijn doodgewone dingen waar een echte duivenmelker allergisch voor is. 'Dat is zeker zo voor duivenmelkers die op kortere afstanden vliegen, zoals Quiévrain in Henegouwen of Noyon in Frankrijk. Tachtig procent van de duivenmelkers gaat voor die kortere wedstrijden. Als een duif afgeleid wordt door lawaai, en ze durft niet naar haar hok te vliegen, is het verloren.'

De twee duiven die Pierre heeft meegebracht voor de inwijding, zullen niet in het rusthuis blijven. 'Het zijn oude vogels. In januari willen we twintig jonge duifjes binnenbrengen en dan kunnen ze eraan beginnen. De duivenmelkers uit de buurt en ikzelf zullen die schenken. We zullen af en toe komen kijken, een beetje assisteren. Maar het hok uitkuisen, dat doe ik niet, hoor. Dat moeten ze zelf doen.'

De beheerder van rusthuis Beauprez, Stefaan Premereur, heeft er vertrouwen in dat de bewoners dat wel zullen doen. 'Ik was er meteen voor gewonnen. Het is goed dat ze een verzetje hebben, iets om naar uit te kijken en over te praten. Ik ken er zelf niets van, dus hopelijk zullen er hier altijd ex-duivenmelkers verblijven.'

(Bron: NIEUWSBLAD)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten